żywienie dziecka

5 błędów żywieniowych popełnianych przez rodziców

Nawyki żywieniowe wypracowane w dzieciństwie mogą wpływać na sposób odżywiania w dorosłym życiu, dlatego rodzice już na etapie rozszerzania diety powinni postępować zgodnie ze wskazówkami opracowanymi przez ekspertów. Poznaj najpowszechniejsze błędy dotyczące żywienia niemowląt i przekonaj się, czy udało Ci się przed nimi ustrzec.

Rodzice często popełniają błędy żywieniowe – wynika to z nieświadomości i z nawyków wyniesionych z domu. Przedstawiamy 5 popularnych praktyk, których należy unikać, aby zadbać o zdrowie i prawidłowy rozwój dziecka i już od pierwszych tygodni życia zaszczepiać w nim prawidłowe przyzwyczajenia.

  • Przekarmianie

Szacuje się, że nawet co trzeci maluch między 5. a 36. miesiącem życia ma nieprawidłową masę ciała[1]. Największym problemem jest zbyt duża waga, która prowadzi do nadwagi i otyłości.

Wmuszanie w dziecko jedzenia, podawanie obfitych porcji i spożywanie więcej niż 5 posiłków dziennie – to główne przyczyny intensywnego przybierania na wadze.

Dlatego warto zwrócić uwagę na gotowe posiłki dla niemowląt  (zupki, obiadki, kaszki). Ich porcje są dostosowane pod względem ilości, jak i wartości odżywczych do wieku i potrzeb dziecka.

  • Zbyt wczesne rozszerzanie diety

Zgodnie ze schematem żywienia rozszerzanie diety niemowlęcia można rozpocząć dopiero, gdy ukończy ono 17. tydzień życia. Przedwczesne wprowadzanie stałych pokarmów nierzadko prowadzi do zaburzeń żywieniowych.

  • Zbyt dużo cukru

Statystyki pokazują, że w przypadku nawet 75% dzieci powyżej 12. miesiąca życia posiłki zawierają zbyt dużo cukru1. Dosładzanie herbaty i podawanie słodkich przekąsek to niewskazane w prawidłowym żywieniu niemowląt praktyki, które sprawiają, że maluch przyzwyczaja się do smaku słodkiego. Tymczasem nadmierne spożycie cukru prowadzi do rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych, m.in. . otyłości i cukrzycy.

  • Znikoma ilość warzyw w posiłkach

Niemowlęta zdecydowanie łatwiej akceptują słodycz owoców niż mniej wyrazisty smak warzyw, dlatego wielu rodziców rozszerzanie diety zaczyna od podawania jabłek czy innych owoców. Warzywa stanowią natomiast zbyt małą część dziennego jadłospisu, a to właśnie na nich powinna bazować dieta maluszka – ze względu na witaminy, składniki mineralne i błonnik, których są ważnym źródłem.

  • Opóźnianie wprowadzania niektórych grup pokarmowych

Niektórzy rodzice celowo opóźniają wprowadzenie do diety dziecka produktów zawierających gluten i składniki alergizujące – po to, by zmniejszyć ryzyko wystąpienia nietolerancji pokarmowej.

Jednak według ekspertów, odwlekanie momentu wprowadzania glutenu nie zmniejsza ryzyka rozwoju alergii pokarmowej czy celiakii. Zgodnie z najnowszymi zaleceniami, zawartymi w schemacie żywienia niemowląt, gluten należy wprowadzać nie wcześniej niż po 17. tygodniu i nie później niż po ukończeniu 12. miesiąca życia.

1000 pierwszych dni życia dziecka ma ogromne znaczenie dla jego aktualnego rozwoju oraz zdrowia w kolejnych etapach życia, dlatego staraj się unikać podstawowych błędów żywieniowych. Wiedza zdobyta teraz zaprocentuje w przyszłości.

  1. Wyniki ogólnopolskich badań z 2016 dotyczących „Kompleksowej oceny sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia”  przeprowadzonych przez Instytut Matki i Dziecka, a sfinansowane przez Fundację Nutricia. (przeprowadzone na grupie 1059 niemowląt i małych dzieci z całej Polski)

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *