Jesz węglowodany i tłuszcze przed treningiem?

0
306
Rate this post

W zeszłym tygodniu New York Times opublikował artykuł zatytułowany „Czy sportowcy powinni jeść węglowodany i tłuszcze?” oparty na badaniu, które pokazuje, że dieta składająca się z 85 procent tłuszczu może przyczynić się do ogólnej poprawy kondycji sportowców bardziej niż tradycyjna dieta węglowodanowa, która zawsze uważana była za najlepszą dla osób uprawiających sport. Pisząc o tłuszczach, autorzy artykułu mają na myśli zdrowe tłuszcze, zawarte w takich produktach jak orzechy, awokado czy oliwa z oliwek, a nie w cheesburgerze z podwójnym serem i frytkach. Jednak zanim porzucisz wszystkie zasady zdrowego odżywiania, musisz zrozumieć, że wspomniana dieta nie jest dobra dla wszystkich – tylko dla prawdziwych sportowców. Mamy na myśli tych, którzy poprzez sport zarabiają na życie – na przykład gracze NBA, pływacy olimpijscy, profesjonalni maratończycy.

Bądźmy szczerzy – większość nas nie biega częściej niż dwa razy w tygodniu ani nie ćwiczy w każdej wolnej chwili dnia. Dlatego taki sposób odżywiania nie jest zalecany dla wszystkich, nawet dla amatorskich sportowców czy ludzi, którzy ćwiczą regularnie. Ta informacja jednak kwestionuje tradycyjne poglądy i, jak to zwykle bywa z tego typu badaniami, zmusza nas do myślenia, czy taki sposób odżywiania będzie dobry dla każdego rodzaju sportowców oraz zwyczajnie aktywnych ludzi. Musimy obserwować, jak posuwają się badania w tym kierunku, żeby znaleźć odpowiedź.

Jeśli tematyka odchudzania jest dla Ciebie ważna, polecamy dodatkowo artykuł: http://jakwreszcieschudnac.pl/african-mango-opinie-forum-cena-apteka-allegro-ceneo/

Ważne jest, by pamiętać, że węglowodany są istotną częścią zdrowej, dobrze zbilansowanej diety.

Dostarczają one pewnego rodzaju „paliwo” w postaci kolagenu potrzebnego do treningu, przechowywanego w wątrobie i mięśniach. Tłuszcz jednak musi być rozłożony na kwasy tłuszczowe, zanim będzie mógł zostać użyty, a tylko sportowcy,weglowodany
którzy intensywnie trenują cały dzień, są w stanie zużyć tłuszcz, zanim odłoży się on w postaci fałdek. Ketogeniczna dieta, jak ta wspomniana w artykule, mówiąca o 85 procentach tłuszczu w diecie, zmusza ciało do wykorzystywania tłuszczów jako źródła energii. Określa się to mianem „ketoadapcji” i zajmuje kilka tygodni.

Mimo wszystko, przestawienie wszystkich posiłków na same węglowodany lub tłuszcze, nie jest dobrym pomysłem. Tłuszcze powinny stanowić jedynie 20-30 procent naszych posiłków (czyli około dwa plasterki awokado). Węglowodany natomiast – 40-50 procent.

Źródłem węglowodanów są między innymi warzywa, owoce, rośliny strączkowe, pieczywo pełnoziarniste.

W 2015 eksperci ustalili, że Amerykanie powinni ograniczyć mięso, cukier oraz skrobię, zamiast tego włączyć żywność o wysokiej zawartości węglowodanów, taką jak owoce, warzywa, zdrowe tłuszcze. „Powinniśmy być bardziej aktywni, by stracić spożyte węglowodany. Za dużo siedzimy! Kiedy się nie ruszamy, lub ruszamy się tylko godzinę dziennie, nie jesteśmy w stanie zużyć wszystkich węglowodanów, jakie sobie dostarczyliśmy, więc zamieniają się one w tłuszcz, zwiększając naszą masę i ryzyko chorób przewlekłych. W większości, zbyt mało się ruszamy, a za dużo jemy, zwłaszcza węglowodanów, które są łatwo dostępne i smaczne.” – mówi Maureen Namkoong, doradca w sprawach żywienia i dyrektor Everyday Fitness.

W zbilansowanej diecie jest miejsce na dobre węglowodany i tłuszcze. Zdrowe węglowodany i tłuszcze dodają energii, mogą pomóc zrzucić wagę, wspomagają układ sercowo-naczyniowy. Ale za dużo dobrego jest też szkodliwe – również węglowodany i tłuszcze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here