Jak się motywować w czasie odchudzania?

Walka z nadwagą nie jest prostym zadaniem, ponieważ wiąże się z wieloma wyrzeczeniami. Każdemu z nas zdarzają się lepsze ale też i gorsze dni. Co robić by w momencie gdy dopadnie nas kryzys nadal dążyć do realizacji zadania? Okazuje się że kluczem do sukcesu jest utrzymanie motywacji na odpowiednim poziomie.

Motywacja jest naszym paliwem dającym nam energię do działania. Warto nad nią pracować by utrzymywać gotowość do działania na wysokim poziomie. Ten wewnętrzny mechanizm  uruchamia pewne schematy zachowań w celu realizacji założonego celu.

Przed rozpoczęciem realizacji konkretnego działania warto zwizualizować sobie założony efekt, pozwala to aktywować system motywacyjny odpowiedzialny za realizację zadania. Jednak aby ten proces został zainicjowany cel który chcemy osiągnąć musi być dla nas zarówno użyteczny jak i osiągalny.

Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna

Motywację można podzielić w najprostszy sposób na zewnętrzną i wewnętrzną. W przypadku motywacji zewnętrznej impulsem do działania są głównie różnego rodzaju gratyfikacje i wyrazy uznania otrzymywane od innych osób. Motywacja wewnętrzna opiera się natomiast na zaspokajaniu własnych potrzeb oraz poprawianiu własnych możliwości.

Inaczej mówiąc, motywacja zewnętrzna polega na udowadnianiu czegoś komuś innemu, a w przypadku motywacji wewnętrznej na udowodnieniu czegoś samemu sobie. Z badań wynika że ten drugi rodzaj motywacji jest nie tylko dużo bardziej wydajny ale również bardziej odporny na działanie czasu.

Odchudzanie a motywacja

Każdy kto kiedyś chciał się pozbyć zbędnych kilogramów wie jak potrzebna jest do tego odpowiednia motywacja. Poniżej znajdziecie kilka informacji przydatnych w czasie odchudzania.

Planując pracę nad własną sylwetką, w pierwszej kolejności należy jasno określić swoje cele. Dużo łatwiej jest zrealizować zadanie jeśli z góry wiemy co zamierzamy osiągnąć. Precyzyjnie określony cel pozwala skuteczniej wyzwolić motywację wewnętrzną.  Należy przy tym pamiętać że cel powinien być ambitny lecz realistyczny. Przy odchudzaniu najważniejsze jest robienie stałych postępów a nie szybkie i spektakularne efekty.

W celu dodatkowego zmotywowania się do wysiłku można też samemu dawać sobie nagrody po wykonaniu jakiegoś szczególnie trudnego celu na przykład treningu z wykorzystaniem sztangi. Warto przy tym pamiętać by nagroda była adekwatna do wykonanego zadania.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *