laktoza

Jak poradzić sobie z nietolerancją laktozy?

Nietolerancja laktozy jest bardzo częstą przyczyną nieprzyjemnych dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Problem ten, w różnym stopniu nasilenia, dotyczy co trzeciego Polaka. Na szczęście przy pomocy odpowiedniej diety można wciąż cieszyć się dobrym samopoczuciem.

Na czym polega nietolerancja laktozy?

Laktoza jest dwucukrem, który naturalnie występuje w mleku ssaków (w tym również kobiecym) oraz produktach mlecznych. Aby laktoza została wchłonięta z przewodu pokarmowego, musi zostać rozłożona przez enzym jelita cienkiego – laktazę. W przypadku braku lub niedoboru laktazy cukier ten dostaje się w całości do jelita grubego, gdzie ulega fermentacji bakteryjnej. Wówczas dochodzi do wytworzenia nadmiernej ilości gazów i zmiany kwasowości treści jelita. Prowadzi to do wystąpienia typowych dla nietolerancji laktozy objawów:

  • wydalania gazów (tzw. wiatrów),
  • wzdęć,
  • bólów brzucha,
  • uczucia przelewania,
  • biegunek.

Przyczynami tego stanu mogą być: wrodzony brak laktazy (alaktazja), hipolaktazja typu dorosłego, która ma podłoże genetyczne i jest najczęstszą przyczyną nietolerancji laktozy, a także wtórna nietolerancja laktozy w przebiegu zaburzeń zdrowotnych (m.in. celiakii, chorób zapalnych jelit).

Gdzie można znaleźć laktozę?

Głównymi źródłami laktozy są: mleko, mleko w proszku, lody mleczne, twaróg, śmietana, jogurty, kefiry i maślanka – dotyczy to zarówno produktów z mleka krowiego, jak i koziego czy owczego.
W serach żółtych, niektórych pleśniowych i maśle znajdują się jedynie śladowe ilości laktozy. Osoby, u których objawy występują nawet po niewielkich ilościach tego cukru, powinny również dokładnie zapoznawać się ze składem innych produktów spożywczych: płatków śniadaniowych, wędlin, pieczywa, słodyczy, gotowych potraw oraz suplementów i leków, gdzie laktoza jest częstym wypełniaczem.

Zalecenia w nietolerancji laktozy:

  • Czytaj skład kupowanego pożywienia – oprócz laktozy szukaj w nich mleka lub mleka
    w proszku.
  • Wybieraj mleko o obniżonej zawartości laktozy lub roślinne zastępniki, które dostarczą Ci wapnia w ilościach zbliżonych do zawartości w mleku krowim.
  • Jedz fermentowane produkty mleczne, które w swoim składzie zawierają żywe kultury bakterii i nie mają dodatku mleka w proszku – te produkty będą miały częściowo rozłożoną laktozę.
  • Jeśli nie chcesz zrezygnować z produktów mlecznych lub nie wiesz, co znajduje się w posiłkach jedzonych poza domem, zaopatrz się w preparat zawierający laktazę – pozwoli Ci zjeść kawałek ulubionego sernika bez późniejszych dolegliwości.
  • W razie wystąpienia objawów zastosuj doraźnie odpowiednie metody łagodzące, jak Espumisan®, który ułatwia usuwanie gazów z jelit i zmniejsza dyskomfort związany ze wzdęciami.

Co ciekawe, badania wykazują, że większość osób z nietolerancją laktozy jest w stanie bez wystąpienia dolegliwości spożyć nawet 12 g laktozy, czyli odpowiednik 250 ml mleka krowiego. Aby móc tyle zjeść, należy jednak stopniowo zwiększać ilość laktozy w swoim codziennym jadłospisie, obserwując reakcję organizmu.

Na szczęście obecnie duży dostęp do żywności niskolaktozowej oraz preparatów łagodzących uciążliwe objawy ze strony przewodu pokarmowego sprawia, że zbilansowanie diety w nietolerancji laktozy nie jest już problemem.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *